I. Językowe zabawy integracyjne:
- dobieranie wyrazów pokrewnych, synonimów, antonimów
- gra słów
- kalambury
II. Jak pięknie przemawiać i recytować:
- omówienie zasad: postawa, wymowa, poprawne akcentowanie, barwa głosu, intonacja
- interpretacja głosowa wierszy
III. Typowe środki artystyczne dzieła literackiego:
- epitet, porównanie, metafora, onomatopeja, animizacja, personifikacja, apostrofa, pytanie retoryczne, archaizm, neologizm poetycki, zdrobnienie, zgrubienie, wyliczenie, powtórzenie, anafora, epifora, paralelizm, inwersja i ew. inne
IV. Analiza i interpretacja utworu literackiego:
- praca w grupach – wyszukiwanie środków artystycznych, analiza rymów, określanie podmiotu lirycznego, narratora, rodzaju i gatunku literackiego, typu twórczości literackiej
V. Każdy z nas może być autorem... :
- tworzenie wierszy o określonej tematyce i z wykorzystaniem poznanych środków artystycznych
- konkurs na najlepsze opowiadanie fantasy
VI. Formy użytkowe:
- tworzenie różnych form użytkowych: życzeń, przepisów, instrukcji, podziękowań, przeprosin, zapytania, zawiadomienia, zaproszenia, ogłoszenia, odezwy
VII. Zasady kulturalnej dyskusji:
- zabawa w podejmowanie decyzji „Wybór należy do ciebie”
- sposoby argumentowania
VIII. Zabawa w teatr:
- zbieranie słownictwa związanego z teatrem
- ćwiczenia aktorskie
IX. Przygotowanie inscenizacji:
- przygotowanie akademii na zakończenie szkoły dla klas VI
X. Media w moim życiu:
- prezentacja ulubionych czasopism i gazet
- dyskusja na temat wybranych programów telewizyjnych i audycji radiowych
- rozmowa na temat pracy dziennikarza
XI. Chcę zostać dziennikarzem
- przeprowadzanie sondaży
- pisanie artykułów
- zbieranie materiałów i dobór ciekawych tematów
XII. „Gra w ciemno”
- quiz przygotowany przez uczniów.
W ramach działań przewiduje się również prezentację wierszy i opowiadań uczniowskich np. podczas zajęć otwartych dla rodziców, zamieszczenie prac w gazetce szkolnej bądź w gablotach oraz zorganizowanie wyjazdu do teatru lub kina. Ponadto prowadząca umożliwi uczniom wymianę poglądów na temat obejrzanych filmów czy przeczytanych książek bądź przedyskutowanie nurtujących problemów. Dlatego też zajęcia mają być niejako współtworzone przez nauczyciela i uczniów oraz prowadzone zgodnie z potrzebami i propozycjami uczestników. Dzięki temu uczniowie powinni przede wszystkim nauczyć się świadomie i twórczo uczestniczyć w życiu szkoły i w kulturze współczesnej, a także aktywnie pracować w grupie.
4. W kształceniu umiejętności przewidzianych w programie wykorzystywane będą przede wszystkim metody problemowe i aktywne, zarówno w pracy grupowej, jak i indywidualnej. Jako pomocnicze zastosowane zostaną metody podające typu projekt, wykład.
5. Podczas zajęć uczniowie będą nagradzani plusami, a następnie ocenami z języka polskiego. Przewiduje się również nagrody materialne (np. słodycze, notesy, ksiązki) za najlepsze opowiadanie, wiersz oraz udział w quizie.
6. Zajęcia będą się odbywały w Zespole Szkół nr 7 w Chojnicach w środy w godz. 13.30 – 14.20, niekiedy z wykorzystaniem magnetofonu i telewizora. Wyjście lub wyjazd odbędzie się w ustalonym terminie.
7. Na ostatnich zajęciach uczniowie wypełnią ankietę ewaluacyjną. Na bieżąco również po każdym spotkaniu będą mieli możliwość zgłaszania uwag i ewentualnych propozycji.
Autorka: Justyna Zielińska